Rietkraagbrug Groote Wielen Rosmalen
Het ranke aanzicht van de verkeersbrug met het transparante hekwerk en minimale dek met ondersteuningen ondersteunt de lange zichtlijnen van de Centrale Plas in Rosmalen. De brug, ook wel 'Brug over de Groote Wielenplas' genoemd, is een herkenbaar element in haar omgeving en vormt tegelijkertijd ondanks de grote sprong geen belemmering in het zicht op het landschap. De brug, met een lengte van 85 meter, ligt in het verlengde van de Vlietdijk en verbindt de zuidzijde van De Groote Wielen met De Lanen en het toekomstige Centrum. Het ontwerp van de brug is geïnspireerd op de weidsheid van het landschap en de rietkragen die langs de Groote Wielenplas groeien. De brug maakt een sprong over de waterplas volgens een vloeiende curve. Het hekwerk vormt een lange rietkraag die beide oevers met elkaar verbindt.
Brugdek
Door een slimme constructieve opzet kan het brugdek zeer rank worden uitgevoerd. De geringe dekhoogte resulteert in minder steile hellingen voor de gebruikers op de brug. De ronde onderzijde van het dek zorgt voor een zeer slanke rand en een maximaal (door-)zicht onder de brug door. Het dek wordt als één monoliet gestort en krijgt hierdoor een gladde onderzijde zonder voegen of naden.
Tussensteunpunten
Om het ranke brugdek mogelijk te maken is voor deze opgave gekozen voor een ondersteuning met vier tussensteunpunten. Elk tussensteunpunt bestaat uit twee schijfvormige kolommen die taps toelopen en aan de buitenzijde een rond profiel hebben. Dit benadrukt de continuiteit van het brugdek en vergroot het doorzicht onder de brug. De kolommen zijn monolitisch aan het dek gestort, hierdoor is er geen voeg zichtbaar en geen onderhoud nodig aan eventuele oplegblokken. Een druppelvormige opening in de kolom dematerialiseert het element en geeft het een verfijnde detaillering.
Hekwerk
Door de voertuigkerende leuning te integreren met een spijltjeshekwerk ontstaat een transparant geheel waarmee een maximaal doorzicht op de omgeving wordt verkregen. Door de spijlen in de balustrade onder verschillende hoeken te plaatsen (t.b.v. de stabiliteit en stevigheid) kan de doorsnede van de spijl zo rank mogelijk worden gehouden en het hekwerk transparant. De spijlen waaieren uit als wuivend riet. Dit geeft een dynamisch beeld in langsrichting en een optimaal doorzicht in dwarsrichting.
De horizontale belijning van de voet van de balustrade en de ‘zwevende’ handgreep versterken het ranke aanzicht van de brug. De afmeting van de handgreep is hierbij bepaald door de benodigde stijfheid voertuigkerende leuning.
Geïnspireerd door de kleur van een rietkraag in de winter hebben we het hekwerk een goudgele kleur gegeven. Hiermee krijgt de brug als landmark extra kleur.
Landhoofd
De betonnen landhoofden worden opgenomen in de taluds en hebben in plattegrond een ronde vorm. Hierdoor zijn er geen dode hoeken waar iemand zich kan verstoppen en is het doorzicht onder de brug nog breder. Het landhoofd wordt bekleedt met een esthetische schil van structuurbeton met een sinusvormige golf. De reliëfstructuur is verticaal met afgeronde hoeken dit maakt de onderdoorgang visueel korter en hoger en maakt de wand onaantrekkelijk voor grafitti. Samen met de verlichting door de downlights in het dek zorgt deze vormgeving voor een fraaie en sociaal veilige onderdoorgang.
Verlichting
De verlichting op en rond de brug bestaat uit twee onderdelen: De verlichting op de brug vormt een onderdeel van de continuiteit van de straatverlichting van de aansluitende wegen. De verlichting onder de brug, bij het landhoofd wordt gerealiseerd door downlights in de onderzijde van het brugdek.